Programmabegroting 2019

Totaaloverzicht van baten en lasten van alle taakvelden

Toelichting op de verschillen tussen de begroting 2019 en de begroting 2018

Toelichting op de verschillen tussen de begroting 2019 en de begroting 2018

In het bovenstaande  overzicht worden de cijfers gepresenteerd van de begroting 2018 en de (meerjaren) begrotingen 2019-2022.
Omdat gekozen is voor een nieuwe programmastructuur is de vergelijkbaarheid tussen de jaren niet gemakkelijk te maken. Daarom wordt nu volstaan met een analyse op hoofdlijnen:

  • De algemene uitkering is gestegen door samen trap op, samen trap af systematiek omdat het rijk substantieel meer gaat uitgeven.
  • De OZB is hoger voornamelijk vanwege de volumegroei (onder andere vanwege de grenscorrectie Bakertand) en omdat het inflatiepercentage hoger is uitgevallen dan waarmee in de begroting 2018 rekening was gehouden (1,7% versus 1,0%).
  • Hogere opbrengst leges in het kader van de kostendekkendheidsgraad.
  • In de begroting 2019 is een bate meegenomen van € 60.000,00 structureel vanwege de te verwachten compensatie btw sportbesluit. Tot en met de begroting 2018 zijn de budgetten van het dagelijks beheer en onderhoud van sportparken netto geraamd. Vanwege het btw sportbesluit zijn de bedragen in de begroting 2019 bruto geraamd. Per saldo betekent dit een nadeel van € 108.000,00.
  • Op basis van ervaringsgegevens uit voorgaande jaren en het woningbouwprogramma is de raming van de leges omgevingsvergunning verhoogd met € 150.000,00.
  • De raming voor de budgetten huishoudelijke hulp worden reëel geraamd en naar beneden bijgesteld. Dit effect wordt grotendeels ingezet ter dekking van de hogere uitgaven collectief vervoer.
  • Voor 2019 (en latere jaren) is rekening gehouden met een stijging van de brutolonen van 3% en effectief betekent dit een last van 5% terwijl er voor 2018 rekening was gehouden met een stijging van 1%. Het percentage komt overeen met het percentage waarmee in de algemene uitkering rekening is gehouden.
  • In de begroting 2019 is rekening gehouden met een prijsstijging van 2% terwijl in de begroting 2018 rekening was gehouden met een stijging van 1,5%.
  • Vanwege de overgang van ICT van de gemeente Tilburg naar Equalit stijgen de lasten.
  • De bijdragen aan de GGD en de Veiligheidsregio zijn op basis van hun (meerjaren) begrotingen in 2019 hoger.
  • De formatie van het college is uitgebreid van 3,0 fte naar 3,6 fte. De financiële effecten hiervan zijn structureel verwerkt in de begroting.
  • De kosten voor het leerlingenvervoer zijn met ingang van 2019 € 20.000,00 per jaar hoger.
  • Vanwege een voordeel eenmalige opbrengst van de verkoop van gronden van de algemene dienst is een stelpost van € 40.000,00 vervallen.
  • Het vervallen van de stelpost te realiseren voordeel omdat meer kosten worden doorberekend aan (sport)verenigingen. Voor 2019 betekent dat een nadeel van € 50.000,00.
  • Er is rekening gehouden met een areaaluitbreiding voor onderhoud van wegen, straten, groen vanwege de grenscorrectie met Tilburg voor de Bakertand.